SUMs masterprogram er et av de mest ettertraktede

Søknadsbehandlingen av internasjonale søkere til UiOs masterprogrammer er i gang. Til tross for pandemi og digital undervisning er det mange som ønsker seg til SUM.

Bildet kan inneholde: sko, shorts, anlegg, tre, gress.

Første studiedag på Blindern i august 2021. Vi gleder oss til å ta i mot en ny gruppe studenter til høsten. Foto: Jarli&Jordan/UiO

SUMs masterprogram Development, Environment and Cultural Change er blant de aller mest populære for internasjonale studenter som søker seg til UiO. Masterprogrammet kommer i år på fjerdeplass blant UiOs engelskspråklige masterprogrammer, og er på topp blant de samfunnsvitenskapelige studieprogrammene.

portrettbilde sidsel roalkvam
Senterleder på SUM, Sidsel Roalkvam.

Jeg tror tverrfagligheten og det internasjonale miljøet på SUM er noe som tiltrekker studentene, sier Sidsel Roalkvam.

Roalkvam er senterleder på SUM og professor i antropologi. Hun er veldig glad for å se at SUMs masterprogram er så ettertraktet blant unge i dag.

– SUMs masterprogram er også et godt eksempel på et høyere utdanningsprogram med fokus på bærekraftsutfordringer. Vi ser at dette er en vei stadig flere unge ønsker å gå, fortsetter hun.

Mange søkere

I år mottok SUM 99 søknader fra selvfinansierende internasjonale søkere, det vil si studenter fra land utenfor EU og de nordiske landene. Søkerne kommer fra 24 forskjellige land, og de 99 kjemper om 12 plasser. Fortsatt gjenstår behandlingsrundene for europeiske søkere og nordiske søkere.

Siden masterprogrammet ble opprettet i 2003 har SUM hatt jevnt høye søkertall, og i fjor søkte hele 590 personer seg til masterprogrammet. I år igjen ser vi at mange studenter fra hele verden trekker til SUM.

Pandemi og digital undervisning

Studieleder på SUM, Kristian Bjørkdahl.

Selv om SUM har lang erfaring med å ta i mot internasjonale studenter, har det siste året vært veldig krevende både for studentene, studieadministrasjonen og underviserne.

– Det har blitt mye digital undervisning, og i høst var den lagt opp i grupper etter tre tidssoner. Det innebar at det ble undervisning fra morgen til kveld, og vi fikk god hjelp av digitale læringsassistenter, forteller studieleder og postdoktor på SUM, Kristian Bjørkdahl.

Denne våren har de aller fleste internasjonale studentene endelig kommet seg til Oslo, men de har til nå kun hatt digital undervisning ettersom campus har vært stengt.

Vi gleder oss til å ta i mot nye studenter til høsten og håper at det nye kullet får anledning til å følge undervisningen fysisk helt fra starten av, avslutter Bjørkdahl.

Les mer om masterprogrammet

Publisert 12. mars 2021 11:08 - Sist endret 25. nov. 2022 11:08