English version of this page

EU-midler til prosjekt om oppreisning og erstatning i globale utviklingsspørsmål

Vi gratulerer Felix Stein med tildeling av midler fra Det europeiske forskningsrådet (ERC) til forskning på oppreisning som svar på globale utfordringer.

Protest klimatoppmøtet, Felix Stein, ERC logo

Felix Stein mottar et ERC Starting Grant for å studere krav om oppreisning og erstatning i globale utviklingsspørsmål. Foto til venstre: Protest på klimatoppmøtet COP27. Foto: Midia Ninja (CC BY-NC 2.0)

Felix Stein er postdoktor ved SUM og er tildelt forskningsmidler gjennom et prestisjefylt ERC Starting Grant for prosjektet Time to pay up? Reparations and global development challenges (REPAIR).

Bildet kan inneholde: panne, kinn, hode, smil, skjegg.
Felix Stein mottar ERC-midler for forskningsprosjektet REPAIR.

–  Tildelingen gir oss en utmerket mulighet til å forske på den stadig mer mangfoldige og globale bevegelsen for oppreisning og erstatning. I dag kreves det blant annet erstatninger på grunn av klimaendringer, pandemier, miljøgifter og diskriminering av etniske minoriteter. Prosjektet vårt skal forske på hvordan disse påstandene utfordrer eksisterende måter å drive bistands- og utviklingsarbeid på, sier Stein.

Oppreisning og erstatning er tiltak som tar sikte på å kompensere for fortidens urett ved å forbedre situasjonen til de som har tatt skade. Slike kompensasjoner kan være offisielle unnskyldninger, endringer i skolens læreplaner og – mest kontroversielt – pengebetalinger. REPAIR-prosjektet skal forske på ulike oppfordringer om oppreisning i globale utviklingssammenhenger. Fokuset blir på hvordan krav om oppreisning etableres, utbetales og mottas.

Hvorfor studere krav om oppreisning akkurat nå?

–  Jeg ble klar over hvor viktig dette temaet var da jeg fikk høre at ofre for kolera på Haiti krevde oppreisning fra FN på grunn av at kolera ble brakt inn i landet deres. Under koronapandemien oppdaget jeg at Donald Trump kom med krav om erstatning fra Kina på grunn av Covid-19-utbruddet, og jeg hørte globale helseforskere argumentere for erstatning til å finansiere den globale pandemiresponsen, forteller Stein.

Oppreisning og erstatning blir i økende grad presentert som et politisk tiltak som kan bidra til global rettferdighet og velferd. I debattene rundt bærekraftsmålene ble det snakket mye om at finansieringen av internasjonal bistand burde økes, men dette har så langt ikke vært nok for å få til en mer rettferdig verden.

–  Verden står overfor en rekke utviklingsutfordringer som fortsatt er underfinansierte. Derfor har det kommet viktige krav om å øke offentlige investeringer globalt. Men krav om erstatninger blir også stadig mer populært som alternativ til bistand og investeringer, sier Stein.

Et innovativt antropologisk prosjekt

ERC Starting Grants tildeles lovende forskere som leverte sin doktorgrad for to til syv år siden. Søkerne må ha vist potensiale for uavhengig forskning og vitenskapelig modenhet.

Bildet kan inneholde: briller, panne, nese, briller, hud.
Sidsel Roalkvam, senterleder ved SUM

–  Det er en stor glede å ønske dette ERC-prosjektet velkommen til senteret vårt og å fortsette vårt arbeid med Felix. Det er det første ERC-prosjektet vi har fått tildelt på SUM noensinne, og det er en stor milepæl for oss. Prosjektet er nyskapende som den første komparative samfunnsvitenskapelige studien av erstatninger i utviklingsfeltet, og det bruker også ny teori og metoder fra økonomisk antropologi for å studere dette. Det kommer til å gi oss relevant ny innsikt i deres sosiokulturelle aspekter og ringvirkninger, sier professor Sidsel Roalkvam, senterleder ved SUM.

Om Felix Stein

Dr. Felix Stein er en økonomisk antropolog ved Senter for utvikling og miljø (SUM) ved UiO, hvor han forsker på global helsefinansiering. Stein har en MPhil i utviklingsstudier fra University of Oxford og en MPhil og PhD i sosialantropologi fra University of Cambridge. Han er grunnlegger av Open Encyclopedia of Anthropology og medlem av forskningsgruppen Global Health Politics ved SUM.

Om de nye ERC-midlene til UiO

Fem unge forskere ved UiO får prestisjemidler

Publisert 5. sep. 2023 12:07 - Sist endret 4. mars 2024 08:47