English version of this page

Å hjelpe seg selv eller andre? SUM skal forske på skandinavisk vaksinediplomati

Prosjektet er støttet av NordForsk og ledes av førsteamanuensis Katerini T. Storeng ved SUM, i samarbeid med Dansk Institutt for Internasjonale Studier (DIIS) og Lunds universitet.

Vaksineleveranse med dansk, norsk og svensk flagg over

Illustrasjon: Colourbox.

I den globale kampen om koronavaksiner i starten av 2021, uttalte politiske ledere i Skandinavia at det var fullt mulig å beskytte egne innbyggere og samtidig hjelpe folk i andre land med å få tilgang til vaksiner. Skandinaviske og andre rike lands suksess med å sikre vaksiner til sin egen befolkning først bidro derimot til at lavinntektsland havnet bakerst i vaksinekøen.

De fleste voksne i Skandinavia hadde fått sin tredje dose ved slutten av 2021, mens bare 8,5 % av de som var bosatt i lavinntektsland hadde fått én dose – en situasjon som WHO kalte «vaksineapartheid».

Katerini Storeng
Førsteamanuensis Katerini T. Storeng leder prosjektet.

Prosjektet «Strategisk solidaritet: Skandinaviske lands covid-19 vaksinediplomati» (SCANVAX) har fått 9 millioner kroner av NordForsk for å forske på den kritiske balansen mellom nasjonalt, regionalt og internasjonalt vaksinediplomati.

– I SCANVAX-prosjektet skal vi analysere hvordan Norge, Sverige og Danmark balanserte behovet for tidlig tilgang på vaksiner for egen befolkning med det å vaksinere resten av verden. Vi skal også se på hvordan erfaringene fra covid-19 er reflektert i eksisterende planer for vaksineberedskap på nasjonalt, nordisk, europeisk og globalt nivå, sier prosjektleder Katerini T. Storeng.

I prosjektet skal forskerne undersøke om konseptet «strategisk solidaritet» kan bidra til en bedre forståelse av vaksinepolitikk i Skandinavia, gjennom å studere samspillet mellom internasjonal solidaritet og vaksinenasjonalisme i de tre landene.

Prosjektets medlemmer

Profilbilder av prosjektteamet

Prosjektleder Katerini T. Storeng vil samarbeide tett med Adam Moe Fejerskov, seniorforsker ved Dansk Institutt for Internasjonale Studier (DIIS) og Rachel Irwin, forsker ved Lunds universitet. Prosjektteamet består også av SUM-forskerne Antoine de Bengy Puyvallée and Felix Stein, i tillegg til senioranalytiker Ole Winckler Andersen ved DIIS.

Forskerne vil bygge på erfaringene de har med å studere nordiske lands roller i internasjonale relasjoner, særlig innenfor global helsestyring og internasjonal utvikling. Prosjektet planlegger å etablere et nettverk av nordiske samfunnsvitere som forsker på politisk styring og kontroll av grenseoverskridende helsetrusler, sånn som pandemier.

– Vi på DIIS ser fram til å ta fatt på et spennende samarbeid med våre norske og svenske kollegaer. I en verden med kontinuerlige og sammensatte kriser er det viktig å forstå konseptet solidaritet, og gjennom dette prosjektet vil vi få muligheten til å bidra med kritisk forskning for å bedre kunne takle noen av de viktigste politiske utfordringene i vår tid, sier Adam Moe Fejerskov.

Prosjektet starter opp i juni 2023 og vil bygge på SUMs eksisterende portefølje av samfunnsvitenskapelig forskning innen global helse og pandemiberedskap og -respons. Dette inkluderer arbeidet til SUMs forskergruppe Makt og politikk i global helse og særlig prosjektet Privat-offentlig samarbeid for pandemiberedskap og respons i Norge (PANPREP).

SCANVAX var et av åtte prosjekt relatert til sosial sikkerhet som ble tildelt støtte fra NordForsk denne høsten. Les mer om de andre prosjektene her: Eight new projects will conduct research on societal security | NordForsk. Prosjektet ble utviklet med såkornmidler fra Research ExceLlence and Innovation in Global HealTh (RELIGHT)-programmet ved UiO.

Funded by

Logo Nordforsk