Vesaasprisen til SUM-student

Vi gratulerer M. Seppola Simonsen med tildelingen av Tarjei Vesaas’ Debutantpris for diktsamlingen Hjerteskog // Syđänmettä.

M. Seppola Simonsen

Forfatter og SUM-student M. Seppola Simonsen. Foto: Heidi Furre / Flamme Forlag

Den prestisjefulle Tarjei Vesaas’ Debutantpris blir hvert år tildelt fjorårets beste unge skjønnlitterære forfatter av Den norske Forfatterforening. M. Seppola Simonsen er vinner av prisen for 2022 for den kvensk-norske diktsamlingen Hjerteskog // Syđänmettä.

Anerkjennelse av kvensk kultur og identitet

– Det er selvsagt stort for meg å få prisen som forfatter, men også som kven. Denne prisen anerkjenner ikke bare mitt forfatterskap, men også verdien av det kvenske for den norske kunsten og litteraturen, sier Seppola Simonsen.

Forlaget skriver at diktsamlingen er en slags undersøkelse eller innsirkling av kvensk identitet og språkløshet i vår tids Norge.

– Samlingen er for meg en utforskning av kultur og identitet, slik det er knyttet opp mot slekt, språk og natur. Den er satt til ett års løp i en arktisk skog, med alt dette innebærer. Diktene er hovedsakelig skrevet på norsk, men jeg bruker kvensk på flere steder.

Masteroppgave om kvensk fiske og statlig regulering

M. Seppola Simonsen er opprinnelig fra Senja, men bor og studerer for tiden i Oslo. Diktsamlingen ble skrevet før tiden som student på SUMs masterprogram, men engasjementet for det kvenske fortsetter inn i studiene:

– Jeg planlegger å gjøre feltarbeid til masteroppgaven rundt fisketradisjoner i kvenske elver i Nord-Norge. Jeg vil forske på hvordan statlig regulering av naturressurser har påvirket den kvenske språk- og kulturoverføringen.

I fremtiden planlegger Seppola Simonsen å fortsette med å skrive litteratur, og håper også at forfattererfaringen kan komme godt med i arbeidet med masteroppgaven.

– Det er så klart noe helt annet å skrive dikt enn å skrive masteroppgave, både innholds- og formmessig. Per nå har jeg mer erfaring med dikt enn jeg har med master. Det sagt, så har jeg skrevet lengre tekster før, noe som jeg regner med at er en fordel, og som kanskje gjør meg mindre nervøs for de 100 sidene som ligger foran meg i det kommende akademiske året.

Vi ønsker M. Seppola Simonsen lykke til videre, både som skjønnlitterær forfatter og masterstudent!

Juryens begrunnelse

Les juryens begrunnelse for tildelingen av prisen her

Publisert 27. mars 2023 13:46 - Sist endret 27. mars 2023 13:53