Utlysning av Zapffe-prisen 2024

Frist for innlevering av prisoppgaver 2. mai 2024. Prisen vil deles ut 28. august 2024.

Minneplakett for Peter Wessel Zapffe

Foto: Wikipedia commons

Utlysning

Prisen skal være et originalt arbeid, ca. 50 000 anslag/tegn, inkludert mellomrom. Prisoppgaven kan skrives på norsk, svensk, dansk eller engelsk. Søker må være nordisk statsborger eller ha tilknytning til en nordisk institusjon.

Tidligere innsendte prisoppgaver kan sendes inn på nytt.

Besvarelsene vil bli vurdert av en fagkomité med medlemmer fra Universitetet i Oslo.

Prisbeløpet er på NOK 100 000. Etter vurdering av de innleverte prisoppgavene kan det deles ut et stipend på NOK 50 000 til en ung forsker (under 35 år i utdelingsåret).

Prisen vil deles ut 28. august på et seminar ved Universitetet i Oslo.

Frist for innsending av prisoppgaver var 2. mai 2024.

Eventuelle spørsmål sendes til Knut Kjæreng, knut.kjareng@sum.uio.no, Senter for utvikling og miljø (SUM).

Emnet for prisoppgaven

Emnet for prisoppgaven skal ifølge Peter Wessel Zapffes ønske "centreres om menneskets forplantning, generelt og individuelt, i lys av etisk vurdering".

Primære type temaer for oppgaven:

• Etisk vurdering av individuelle, samfunnsmessige og miljømessige aspekter ved reproduksjon og populasjonsvekst.

Andre mulige type temaer for oppgaven:

• Etisk vurdering av menneskehetens framtid.
  • Etisk vurdering av svangerskapet, fødsel og abort, gjerne i et kjønnsteoretisk perspektiv.
  • Eksistensiell tematikk i tilknytning til de ovennevnte temaene.

De etiske vurderingene bør trekke på en bred filosofisk argumentasjon. Emnet må gjerne belyses ut fra Zapffes perspektiv.

Om Berit og Peter Wessel Zapffes fond

Bildet kan inneholde: hund, mynt, kjøtteter, nikkel, kunst.Peter Wessel Zapffe er en av Norges mest betydelige filosofer. Zapffe og hans ektefelle Berit testamenterte alt de eide til Universitetet i Oslo.

Universitetet i Oslo vedtok i 2010 å opprette stiftelsen Berit og Peter Wessel Zapffes fond, med Unifor som forvalter av stiftelsen. I 2014 var avkastningen blitt så stor at en pris for første gang kunne utlyses.

Publisert 9. jan. 2024 11:22 - Sist endret 3. mai 2024 09:47