Zapffe-prisen 2024

Vi ønsker velkommen til utdelingen av Zapffe-prisen for 2024.

Minneplakett for Peter Wessel Zapffe

Minneplakett for Peter Wessel Zapffe (foto: Wikipedia commons)

Zapffe-prisen deles ut av Stiftelsen Berit og Peter Wessel Zapffes fond etter ekteparets testamentariske gave til Universitetet i Oslo.

Årets vinner

Portrett av Henrik Andersson
Vinner Henrik Andersson

Årets vinner av Zapffe-prisen er svenske Henrik Andersson med prisoppgaven «A Pessimist Argument Against Antinatalism». Andersson arbeider som forsker ved Lund universitets Filosofiska Institutionen.

Begrunnelse

Fagkomitéen begrunner tildelingen av prisen slik:

Dette essayet møter utlysningens tematikk på en svært treffende og aktuell måte. Det har en klar og overbevisende form, er velskrevet og grundig i sin argumentasjon. Hovedbudskapet er at et pessimistisk perspektiv ikke med nødvendighet fører til antinatalisme.

Forfatteren argumenterer her for at det er sterke grunner til at en pessimist bør få barn, og viser hvordan det å få barn møter de fire formene for livsstrategier som Zapffe fremsetter. Det er ikke slik at det å få barn øker livsgleden for alle, men det kan argumenteres for at det viser seg å være en effektiv måter å håndtere og møte livskriser og det tragiske i livet på.

Samtidig som pessimisme ikke forutsetter spesielle moralske forpliktelser eller plikter og er grunnleggende sett en måte å oppfatte verden på, så kan den også innebære det å tillegge omverden og andre mennesker verdier.

Forfatteren slår også tidlig fast at forsøk på å begrense befolkningsveksten ofte er dypt umoralsk, og at befolkningskontroll viser seg å være rasistisk og kvinnefiendtlig. Å argumentere for begrenset befolkningsvekst på global skala viser seg vanskelig å løse uten samtidig å stille seg spørsmålet om hvordan dette skal oppnås uten undertrykkelse.

Priskomiteen består av Inga Bostad (leder), Dag Olav Hessen og Anna Smajdor, alle professorer ved Universitetet i Oslo.

• Velkommen ved Inga Bostad, leder av fagkomitéen
  • Innlegg ved Dag O. Hessen
  • Musikkinnslag
  • Utdeling av prisen av rektor Svein Stølen
  • Prisvinner Henrik Anderssons innlegg

Arrangementet er gratis og åpent for alle, men krever registrering.

Mer om prisen

Les mer om Zapffe-prisen og Stiftelsen Berit og Peter Wessel Zapffes fond.

Publisert 26. juni 2024 13:24 - Sist endret 26. juni 2024 13:27