English version of this page

Strategisk solidaritet: Skandinavisk vaksinediplomati under covid-19-pandemien (SCANVAX)

Hvordan fungerte samspillet mellom nasjonalt, nordisk, europeisk og globalt helsesamarbeid i Skandinavias respons til koronapandemien? Og hva er følgene av dette for fremtidig samarbeid om pandemiberedskap? Dette er spørsmål som SCANVAX-prosjektet tar opp.

Illustrasjon

Illustrasjon: Colourbox

Om prosjektet

I 2021 utspilte det seg en global drakamp om å få tak i koronavaksiner. Nordiske ledere hevdet at det ikke var noen motsetning mellom å beskytte egne borgere og å hjelpe mennesker over hele verden med å få tilgang til vaksiner.

I praksis bidro imidlertid nordiske og europeiske lands suksess med å skaffe seg vaksiner direkte til at lavinntektsland havnet bakerst i vaksinekøen. Ved slutten av året hadde de fleste i Skandinavia fått tilbud om å bli vaksinert med en tredje dose, mens bare 8,5 % av befolkningen i lavinntektsland hadde fått én dose – en situasjon som Verdens helseorganisasjon (WHO) kalte globalt «vaksineapartheid».

I SCANVAX-prosjektet analyserer vi denne viktige spenningen mellom nasjonal, regional og internasjonal vaksinesolidaritet, og spør hvordan det dominerende politiske målet om å sikre covid-19-vaksiner av hensyn til nasjonal helsesikkerhet har vært sammenvevd med global helsesikkerhet og bredere utenrikspolitiske mål knyttet til internasjonal solidaritet, diplomatisk innflytelse eller geopolitiske interesser.

Ved å studere Nordens respons på koronapandemien og det nåværende vaksineberedskapsarbeid, vil SCANVAX bidra til å forbedre pandemiberedskapen, med sikte på å gjøre vår kollektive respons på den neste pandemien både mer effektivt og mer rettferdig.

Les mer om prosjektet på den engelske nettsiden.

Samarbeid

SCANVAX er et samarbeid mellom forskere innenfor antropologi og internasjonale studier fra Universitetet i Oslo (prosjekteier), Lunds Universitet i Sverige og Dansk institut for internationale studier (DIIS).

Finansiering

NordForsk (et organ under Nordisk ministerråd)

Varighet

2023 - 2026