Include tok opp rettferdig energiomstilling på Arendalsuka

Energifattigdom og nordmenns holdninger til strøm var to av temaene da representanter for Include møtte politikere på Arendalsuka 2022.

Dame med mikrofon henvender seg til tre menn sittende på barkrakker.

Ruth Astrid L. Sæter ledet politikerdebatten med representanter fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Høyre.

Norge har som mål å bli et nullutslippssamfunn, og energi er et knapt gode som bør fordeles rettferdig. Hva betyr omstillingen i praksis, og hva vet vi egentlig om fenomenet energifattigdom i Norge?

Disse spørsmålene var utgangspunktet da Include inviterte til café-aften på Arendalsuka 15. august. Arrangementet var godt besøkt og startet med innledninger fra to Include-forskere og en kraftfull appell fra kommune-Norge, før et panel av framtredende energipolitikere inntok scenen for debatt.

Presentasjoner og videoopptak

• "Fleksible strømkunder"
    Tanja Winther, Universitetet i Oslo
    Winther ga glimt fra egen forskning, som viser at mange nordmenn oppfatter strøm som et fellesgode og mener det bør være en moralsk grense for hva som er ok forbruk (overforbruk bør prises høyere).

Se Power Point-presentasjonen.

• Energifattigdom "på norsk": Hva er det, og hva kan vi gjøre med det?
    Tor Håkon Jackson Inderberg, Fridtjof Nansens Institutt
    Inderberg tok for seg fenomenet energifattigdom. Anslagene for hvor mange som rammes av dette varierer stort og er usikre, og har i tillegg vært uteglemt i norsk energipolitikk og -reguleringer. Tiltak som bostøtte har ikke hjulpet en gruppe energifattige som nylig ble studert. Her ble folk nødt til å velge mellom å spise eller holde seg varme, og de følte seg sosialt ekskluderte.

Se Power Point-presentasjonen.

• Apell
    Guri Bugge, Viken fylkeskommune
    Bugge hadde latt seg inspirere av arbeiderbevegelsens tradisjoner og holdt en appell i stilen fra den gang «de tusener bygget landet». I den etterlyste hun mer enøk-midler til kommuner og fylkeskommuner. De sitter klare til å bidra gjennom sine klima- og energiplaner, sa Bugge.

Les appellen.
    Deler av appellen kan også sees i videoopptaket nederst på siden.
  • Politikerdebatt
    Etter de tre innledningene var det debatt mellom:
    - Andreas Bjelland Eriksen (Ap), statssekretær i Olje- og energidepartementet
    - Bård Ludvig Thorheim (H), stortingsrepresentant