Kompakt byutvikling er blitt fellesbetegnelsen for en type byplanlegging som i løpet av de siste tiårene har blitt dominerende både internasjonalt og i nordiske byer. Kompakte byer gir mindre transportbehov, og de sparer omliggende natur fra nedbygging. Tanken er at de også skal gjøre byene mer livlige og attraktive, med en blanding av boliger, tjenester og næringsliv.
![Portrettbilde av Per Gunnar Røe](/include/aktuelt/aktuelle-saker/2023/pergroe-200.jpg)
– Vi må ikke glemme den indirekte energibruken og de miljøproblemene som fortettingen i seg selv kan medføre, gjennom for eksempel bruk av byggematerialer, bortkjøring av masser og plassering av disse i deponier i naturområder. Likevel er det få som bestrider at fortetting, og ikke minst å unngå en spredt og utflytende byutvikling, kan bidra til å redusere klimautslipp og energibruk. Men måten fortettingen blir gjennomført på og de sosiale implikasjonene får stadig mer oppmerksomhet, sier Per Gunnar Røe, professor i samfunnsgeografi på Universitetet i Oslo.
Røe leder flere av forskningssenteret Includes studier av klimaomstilling i byregioner. I tråd med senterets målsetning setter studiene søkelys på de sosiale utslagene av klimatiltakene. Blant temaene de tar for seg, er vanskelighetene med å opprettholde sosialt mangfoldige boligområder, mangel på attraktive offentlige byrom og hvordan innbyggernes medbestemmelse kan sikres i nye store utbyggingsprosjekter, som Hovinbyen i Oslo (se liste over forskningsprosjekter og publikasjoner nederst i artikkelen).
I en artikkel i tidsskriftet PLAN 2/2023 (lenken krever at du har tilgang via Idunn) tar professoren i samfunnsgeografi for seg den kompakte byutviklingens historie og konsekvenser. Han trekker fram tre tydelige sosiale implikasjoner, som forskning både i Norge og internasjonalt har identifisert.
Den første handler om hvem som får mulighet til å bosette seg i, eller bli boende, i den fortettede byen.
– En av de største utfordringene i sentrale deler av mange storbyer er å opprettholde en sosialt mangfoldig befolkning og tilgang til rimelige boliger. Ta for eksempel Fjordbyen i Oslo, som Bjørvika er en del av. Det er i dag ingen rimelige boliger i denne nye delen av byen, sier Røe.
Det er ikke bare boligprisene som fort blir høye. Forskerne finner også at dyre boligområder gjerne tiltrekker seg dyre butikker og serveringssteder. Dermed blir området lite aktuelt å benytte for en stor del av byens befolkning.
Det andre forholdet Røe trekker fram, gjelder plasseringen av tjenester og tilbud.
– Internasjonal forskning viser at attraktive og viktige tjenester og tilbud har en tendens til å bli konsentrert i attraktive og sentrale bydeler. En sosialt inkluderende byutvikling bør sørge for at alle bydeler og boligområder har visse grunnleggende tilbud, som grøntområder, offentlige rom, idrettsanlegg, kollektivtransporttilbud og hverdagsinstitusjoner. Når slike goder hoper seg opp der betalingsevnen er størst, får vi en sosialt ekskluderende og oppsplittet utvikling, påpeker Røe.
Flere av studiene Røe er involvert i, dreier seg om det tredje konsekvensen han legger vekt på: kvaliteten på og tilgangen til offentlige rom i den fortettede byen.
– I noen nye tettbebygde boligområder ser vi en tendens til at de offentlige rommene blir nedprioritert. Med høye eiendomspriser ønsker utbyggerne å utnytte mest mulig areal til lønnsomme formål. De har lite å tjene på å sette av større utearealer og bygninger til offentlig tilgjengelige og ikke-kommersielle aktiviteter. Dessuten viser internasjonal forskning at uterommene i mange nye eller endrede bydeler er privateide. Det kan gjøre det vanskelig for andre byboere å benytte disse attraktive områdene. De risikerer å bli møtt med forbud mot for eksempel grilling, høy musikk og bading, eller med restriksjoner mot politiske aktiviteter på torg og møteplasser, sier Røe.
⇒ Les hele artikkelen Den kompakte byutviklingens sosiale implikasjoner av Per Gunnar Røe i tidsskriftet PLAN (med Idunn-tilgang).
Includes relevante forskingsprosjekter og utgivelser
Forskingsprosjekter
- Byspredning – hvem vil det, og hva er det bra for? Prosjektleder: Aud Tennøy
- Virkelig offentlige byrom – en studie av offentlige rom og mulighetene for å utvikle sosialt inkluderende rom i transformasjonsområder Prosjektleder: Per Gunnar Røe
- Masseforvaltning – fra lineære til sirkulære løsninger? Prosjektleder: Bjørnar Sæther
- Hovinbyen: Sosial inkludering og samskaping i Hovinbyen Prosjektleder: Ole Smørdal
- Bærekraftig byregional utvikling – smarte og energipositive satellittbyer Prosjektleder: Per Gunnar Røe
- Inkluderende byrom Ph.d.-prosjekt, med Ingrid Jerpstad
- Rettferdig omstilling av mobilitet i by Ph.d.-prosjekt, med Hilde Solli
- Boligmobilitet og flyttemønstre Ph.d.-prosjekt, med Marieke van der Star
Vitenskapelige publikasjoner
- Nenseth, Vibeke &Røe, Per Gunnar (2023). Sustainable suburban mobilities – planning practices and paradoxes. European Planning Studies. doi: 10.1080/09654313.2023.2249950
- Haarstad, Håvard; Kjærås, Kristin Edith Abrahamsen; Røe, Per Gunnar & Tveiten, Kristian (2023). Grounding the compact city. Dialogues in Human Geography, s. 1–4. doi: 10.1177/20438206231151743
- Røe, Per Gunnar; Kjærås, Kristin Edith Abrahamsen & Haarstad, Håvard (2022). The Spatialities of the Nordic Compact City. I Jakobsen, Peter; Jönsson, Erik & Gutzon Larsen, Henrik (Red.), Socio-spatial theory in Nordic geography : Intellectual histories and critical interventions. Springer Nature, s. 191–206. doi: 10.1007/978-3-031-04234-8_11
- Wikstrøm, Ragnhild Dahl & Røe, Per Gunnar (2022). Sustainable mobility transitions in suburbia–exploring (dis)connections between transport planning and daily mobility. Urban Research and Practice. doi: 10.1080/17535069.2022.2119430
- Haarstad, Håvard; Kjærås, Kristin Edith Abrahamsen; Røe, Per Gunnar & Tveiten, Kristian (2022). Diversifying the compact city: A renewed agenda for geographical research. Dialogues in Human Geography. doi: 10.1177/20438206221102949
- Bern, Aleksander & Røe, Per Gunnar (2022). Architectural competitions and public participation. Cities: The International Journal of Urban Policy and Planning. doi: 10.1016/j.cities.2022.103730
- Røe, Per Gunnar (2021). Sosiokulturelle stedsanalyser - et grunnlag for medvirkning i planlegging? I Schreiner, Knut (Red.), Forankring Fryder: en bok om medvirkning i byutvikling og arkitektur. Universitetsforlaget.
- Hjorteset, Mari Andrine; Böcker, Lars; Røe, Per Gunnar & Wessel, Terje (2021). Intraurban geographies of car sharing supply and demand in Greater Oslo, Norway. Transportation Research Part D: Transport and Environment. 101, s. 1–13. doi: 10.1016/j.trd.2021.103089
Resultater og anbefalinger
Masteroppgaver
- Andresen, Benedicte Elisabeth Hestnes: OBOS Bostart - et boligsosialt kinderegg? En kvalitativ studie av kjøpsmodellen OBOS Bostart
- Bjerkestrand, Milla Skjeklesæther: Byrommenes fremtid i kompaktbyens transformasjonsområder - En studie av planlegging, design og bruk av byrommene på Løren i Oslo
- Bråten, Yngve: The (dis)ableisation of environmental governance: A qualitative exploration of the ‘disabling effects’ of Oslo’s climate strategy
- Hamilton, Ryan Wesley: The Burdens and the Benefits: Exploring the Distribution of Oslo's Quality of Urban Life and Transportation Network Accessibility
- Koppang, Hannah Waaler: Planning the Spaces of the Dead: A Discursive Look at the Critical Imaginative Potential of Urban Cemeteries
- Skålnes, Marie Elverud: Grønn rettferdighet og tilgang til urbane grøntområder - En romlig kvantitativ studie av tilgjengelighet til grøntområder etter sosioøkonomisk status i Oslo, Norge