Video: lunsjseminar om nedbygging av natur

Presset for utbygging av naturområder kommer fra mange hold, deriblant behovet for fornybar energi. I seminaret "Arealer under press – konflikter og muligheter" belyste vi dilemmaene og så på mulige løsninger for redusert arealbruk.

Anleggsområde med en gravemaskin og i bakgrunnen vindturbiner i snaufjlellsområde

Tonstad vindpark i Sirdal (mai 2022). Foto: Lars H. Gulbrandsen

Dette digitale arrangementet inngikk i serien INCLUDE Lunsj og fant sted 12. juni 2024.

Se opptaket av webinaret

11.00: Kort om Include og dagens seminar
Tor Håkon Jackson Inderberg, Fridtjof Nansens Institutt

11:05: Arealer under press – i Norge og i verden
Anders Tønnesen, CICERO

11.15: Politikk for naturkrisen og klimakrisen: Vinn-vinn løsninger eller målkonflikter?
Lars H. Gulbrandsen, Fridtjof Nansens Institutt

11.25: Arealnøytralitet – framvekst, utfordringer og muligheter
Fredrik Vikse, Sabima
Politisk rådgiver Fredrik Vikse er fagansvarlig for arealpolitikk og for Naturkampen i Sabima. Han har studert biologi, statsvitenskap og journalistikk, og har bakgrunn som saksbehandler i kommune og foredragsholder.

11.35: Panelsamtale

12:00: Slutt