INCLUDE Lunsj: Arealer under press – konflikter og muligheter

Presset for utbygging av naturområder kommer fra mange hold, deriblant behovet for fornybar energi. Vi belyser dilemmaene og ser på mulige løsninger for redusert arealbruk.

Anleggsområde med en gravemaskin og i bakgrunnen vindturbiner i snaufjlellsområde

Tonstad vindpark i Sirdal (mai 2022). Foto: Lars H. Gulbrandsen

Areal og naturområder er begrensede ressurser og under konstant press fra forskjellige utbyggingsformål. Det er ikke bare vårt forbruk av energi, varer og opplevelser som har arealkonsekvenser – også overgangen til fornybar energi vil kreve betydelig bruk av areal. Vi må derfor håndtere to sammenkoblede kriser samtidig: konsekvensene av et klima i endring og tap av natur.

I dette lunsjseminaret belyser vi krysspresset vi står overfor i arealforvaltningen. Vi ser på dilemmaene og de forskjellige formene for press på arealressurser, men også på mulige løsninger for redusert arealbruk.

► Følg lunsjseminaret på Zoom med denne lenken:

11.00: Kort om Include og dagens seminar
Tor Håkon Jackson Inderberg, Fridtjof Nansens Institutt

11:05: Arealer under press – i Norge og i verden
Anders Tønnesen, CICERO

11.15: Politikk for naturkrisen og klimakrisen: Vinn-vinn løsninger eller målkonflikter?
Lars H. Gulbrandsen, Fridtjof Nansens Institutt

11.25: Arealnøytralitet – framvekst, utfordringer og muligheter
Fredrik Vikse, Sabima
Politisk rådgiver Fredrik Vikse er fagansvarlig for arealpolitikk og for Naturkampen i Sabima. Han har studert biologi, statsvitenskap og journalistikk, og har bakgrunn som saksbehandler i kommune og foredragsholder.

11.35: Panelsamtale

12:00: Slutt