Energisystemer i endring (WP1)

Vi setter søkelyset på hvilke krefter som former den elektriske fremtiden i Norge og hvilke sosiale implikasjoner en slik energiovergang medfører.

Logo, lyspære

Pågående forskningsprosjekter

• Energifattigdom i Norge
    Definisjoner, mål, husholdninger, politikk, og konsekvenser for energiomstillingen i Norge
    • Departementers styring av arbeid med klima og utslippsreduksjoner i underliggende direktorater
      En kvantitativ og kvalitativ studie av tildelingsbrev og styringssignaler
    • Clean Energy Package
      Norske perspektiver på EUs energi- og klimapolitikk: Et utenifra-og-inn blikk på bestemmelsene i "Clean Energy Package" og visjonene til "European Green Deal"
    • WindAccept
      En metodikk for å integrere lokal aksept for vindenergi i energisystem-modellering
    • Strømstøtte i Skandinavia
      En studie av strømstøtteordningene i Norge, Sverige og Danmark og bakgrunnen for landenes valg med hensyn til utforming av ordningene
    • Grønne pionerkommuner. Hvordan forstå kommuner med bærekraftig areal og energipolitikk.
    • Sirkulærøkonomi i Oslo kommune
      Et følgeprosjekt av det interkommunale arbeidet med temaplan for sirkulærøkonomi i Oslo kommune
    • Bærekraftsregnskap i Hurdal
      Bærekraftsregnskap som helhetlig verktøy for kommunalt bærekraftsarbeid? En studie av Hurdal kommune
    • Bærekraftige energipraksiser (ph.d.-prosjekt)
      Forbrukeres evne til å skifte til bærekraftige energipraksiser: Like forutsetninger eller en urealistisk drøm?
    • Sosiale faktorer i energisystem-modellering (ph.d.-prosjekt)
      Sosial aksept og energirettferdighet i energisystem-modellering
    • Energifattigdom (ph.d.-prosjekt)
      Norske husholdningers erfaringer og håndtering av energifattigdom og treffsikkerheten til Norges politikk for å redusere problemet

Avsluttede forskningsprosjekter

Sentrale tema

Norges energisystem er i endring. Med nasjonale mål om utslippsreduksjon og energieffektivisering, nye EU-reguleringer, økende opptak av klimavennlige teknologier, innføring av smarte strømmålere, nye nettariffer og flere forbrukere som produserer egen strøm, opplever vi en pågående digitalisering, desentralisering av Norges kraftsystem.

Samtidig vet vi fra tidligere forskning at enkelte befolkningsgrupper, hovedsakelig fattige husstander, risikerer mer økonomisk usikkerhet og begrensinger fra pågående endringer. I prosjektene som inngår i denne arbeidspakken ønsker vi å sette søkelyset på hvilke krefter som former den elektriske fremtiden i Norge og hvilke sosiale implikasjoner en slik energiovergang medfører.

Vi undersøker blant annet hvordan forskjellige interessenter i samfunnet påvirker og deltar i energiomstillingen og hvilke fordelingseffekter dette gir, samt hvilke fordeler og ulemper som følger med økt elektrifisering sammenlignet med diversifisering av energisystemet, med hensyn til energirettferdighet, avkarbonisering og verdiskapning. Vi vil også undersøke hva integrasjon i det europeiske kraftmarked har å si for energirettferdighet i Norge, hvilke krefter som driver frem og hvilke som hindrer ytterligere integrasjon.

Praktiske verktøy

I forskingsarbeidet vill vi utnytte et bredt spekter av metoder for datainnsamling, inkludert dokumentanalyser, casestudier, spørreundersøkelser, fokusgrupper og dybdeintervjuer. Vi vil intervjue husstander med sosiodemografisk variasjon, samt relevante interessenter og beslutningstakere på nasjonalt, regionalt og kommunalt nivå. Kunnskapen som genereres vil benyttes på tvers av Includes øvrige forskningsområder.

Det overordnede målet er å gi anbefalinger om hvordan ressurseffektivitet kan økes og utslipp reduseres på en sosialt inkluderende og rettferdig måte.

Publisert 3. feb. 2020 10:43 - Sist endret 19. juni 2024 14:25