Om prosjektet
Under koronakrisen brukte vi byene annerledes, og disse endringene kan sette spor også etter pandemien. Flere hadde hjemmekontor, vi brukte nærområdene mer, vi ble oppfordret til ikke å ta kollektivtransport. Noen bor i store hus eller leiligheter, noen bor trangt, og pandemien forsterket disse forskjellenes betydning. Noen har mulighet for hjemmekontor, mens andre må være fysisk tilstede på jobb. Noen bor sentralt og har kort avstand til arbeidsplassen, noen bor utenfor bykjernen og/eller er avhengig av kollektivtransport eller bil for å komme seg til jobb.
Prosjektet søker å svare på disse spørsmålene;
- Har koronakrisen forsterket opplevelsen av at miljøtiltak rammer skjevt?
- Har koronakrisen endre transportvanene våre, også etter pandemien?
- Var noen områder og befolkningsgrupper ekstra utsatt for smitte og økte økonomiske kostnader som følge av koronatiltak knyttet til transport og smittevern?
- Historisk var sykdomsforebygging en av årsakene til at man begynte med moderne byplanlegging i Norge. Tenker politikere og myndigheter annerledes om byplanlegging nå?
Mål
Skal vi lykkes med et grønt skiftet er man avhengig av en sterk oppslutning i befolkningen. Dette prosjektet vil gi oss kunnskap om hvordan koronatiltak knyttet til transport og byutforming har rammet befolkningen ulikt i Oslo. Med kunnskapen oppnådd i dette prosjektet vil vi vite mer om hvordan befolkningen bosatt ulike steder og med ulik arbeids- og livssituasjon blir påvirket og reagerer på koronatiltakene som ble iverksatt. Dette vil gi oss kunnskap om tiltak som fremmer et grønt skifte vil påvirke ulike deler av befolkningen.
Samarbeid
Prosjektet er en del av Include og er et samarbeid mellom Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi (UiO) og Transportøkonomisk institutt (TØI).
Varighet
Prosjektet varer fra august 2020 - desember 2024