English version of this page

Byspredning – hvem og hva er det bra for?

Hvilke prosesser gjør at byspredning stadig finner sted i mange kommuner, til tross for et ønske om det motsatte?

Luftfoto av Lillestrøm

Lillestrøm er en av kommunene som inngår i forskningsprosjektet.Foto: GAD – Wikimedia Commons, CC BY-SA 4.0

Bakgrunn

Det er gitt klare føringer om å redusere byspredning i norske kommuner. Det skal bidra til å redusere transportbehov, trafikkmengder og arealforbruk, og til at byene og tettstedene blir mer attraktive, levende, inkluderende og rettferdige. Det bidrar også til mer gåing og sykling, som gir bedre folkehelse. Likevel pågår byspredning i de fleste byer og kommuner. Byspredning er bilavhengig arealutvikling med lav tetthet i ytterkantene av by- og tettstedsområdene.

Mål

Prosjektet skal utvikle og strukturere kunnskap om hvorfor byspredning skjer, hvem som vinner og taper på dette, og om prosessene og resultatene er sosialt rettferdige. Slik kunnskap vil gjøre kommunene bedre i stand til å styre arealutviklingen i retninger som gir mer sosialt rettferdige byer og byregioner, samtidig som energiforbruket, klimagassutslipp og arealforbruk reduseres. Det vil komme både dagens og fremtidens generasjoner til gode.

Om prosjektet

Prosjektet vil undersøke prosesser og planer som styrer arealutviklingen i retning av byspredning i Lillestrøm, Ullensaker og Tromsø. Gjennom studier av plan- og beslutningsdokumenter og intervjuer med fagfolk og politikere søker prosjektet å svare på to hovedspørsmål.

Det ene hovedspørsmålet er om plan- og beslutningsprosesser som resulterer i vedtak om byspredning er sosialt rettferdige med tanke på:

  • hvem som er involvert.
  • hvem sine interesser som blir vurdert og som ivaretas.
  • hvem som vinner og taper på beslutningene om at byspredning tillates.

Det andre hovedspørsmålet dreier seg om hvorfor det lages planer og tas beslutninger som bidrar til byspredning. Her stiller vi tre hovedspørsmål:

  • Mål og målkonflikter: Oppfattes byspredning som mer sosialt rettferdig enn kompakt byutvikling, slik at klima/miljø og sosial rettferdighet ansees som en målkonflikt i diskusjoner om byspredning?
  • Kunnskap og argumenter: Brukes sosial rettferdighet som et argument for å tillate byspredning, og i tilfelle av hvem? Er slike argumenter i tråd med forskningsbasert kunnskap?
  • Makt: Hvem har og bruker makt til å sikre at byspredning tillates, hvem er motstemmene som blir overhørt, og hvor legitimt og sosialt rettferdig er det?

Se også videopptak og slides-presentasjon om byspredning fra Includes seminar "Omstilling i byenes randsoner" 26. april 2023.

Samarbeid

Prosjektet ledes av Transportøkonomisk institutt (TØI) og gjennomføres i samarbeid med Helsedirektoratet, Lillestrøm og Ullensaker kommuner, Viken fylkeskommune og A-lab.

Varighet

Prosjektet varer fra mai 2021 til desember 2024.
 

Publisert 3. nov. 2022 11:15 - Sist endret 15. mars 2024 23:17