English version of this page

Elektriske kjøretøy og prosumenter

Bakgrunn

Elbiler og solceller gir grunnlag for innovative reise- og konsumpraksiser med lave utslipp, som sannsynligvis vil spille en viktig rolle i omstillingen til lavutslippssamfunnet. Samtidig medfører begge disse praksisene høye kostnader og andre barrierer for brukere. Det gjør at tilgangen kan være ujevnt fordelt mellom befolkningsgrupper og steder.

Om prosjektet

Dette prosjektet har som mål å studere den romlige distribusjonen av elbileierskap og solceller, mulige sammenhenger mellom disse, og hvordan de henger sammen med sosioøkonomisk status og andre faktorer, som boligtetthet og boligtype.

I dette prosjektet står kartlegging og evaluering av distribusjonsrettferdighet sentralt, samt refleksjoner rundt tiltak som planleggere og beslutningstakere kan bruke for å gjøre tilgangen mer rettferdig.

Prosjektet baseres på kvantitative romlige analyser for å kartlegge elbileierskap i Stor-Oslo-området og installasjon av solceller i Stor-Oslo-området og Norge generelt. Registerdata for salg av nye biler fra 2015 til 2020 har blitt hentet inn via Statens Veivesen, og data om solcelleinstallasjon fra 2019 til 2021 har blitt hentet inn via SSB. Disse dataene har blitt knyttet til befolkningsstatistikk (bl.a. sosioøkonomisk status) og romlig data (bl.a. tetthet, boligtype) og analyseres i et geografisk informasjonssystem (GIS).

Samarbeid

Prosjektet er et samarbeid mellom Transportøkonomisk institutt, Fridtjof Nansens institutt, Solenergiklyngen, Istad Nett, Viken fylkeskommune og Framtiden i våre hender. Prosjektleder er Lars Böcker på Transportøkonomisk institutt.

Publisert 23. mars 2023 14:29 - Sist endret 16. apr. 2024 17:13