Bakgrunn
I den nye læreplanen er demokrati og medborgerskap, sammen med bærekraftig utvikling og folkehelse og livsmestring, trukket inn som tverrfaglige overordnede temaer. Det betyr at skolen skal tilrettelegge for læring innenfor disse temaene i alle fag slik at elevene oppnår forståelse og kan se sammenhenger på tvers når det gjelder komplekse samfunnsutfordringer.
Samtidig ser vi at det er et ønske fra både ansatte og politikere i mange kommuner om å engasjere barn og unge i saker som angår dem, spesielt klimaarbeid, men at få kommuner kommer videre fra tradisjonell og lovpålagt medvirkning som for eksempel informasjonsmøter og høringer, til å få til samskaping med barn og unge. Det kan derfor være verdifullt å utforske nye former for læring og undervisning som både retter seg mot de tverrfaglige målene i skolen, og som i tillegg kan bidra til medvirkning og samskaping mellom barn og unge og aktører i kommunen.
Om prosjektet
Målet med prosjektet er å skape nye arenaer for å engasjere barn og unge i autentiske problemer som gjelder omstilling til lavutslippssamfunnet for å bygge ny kunnskap sammen som bidrar til fremskritt i klasseromsfellesskapets kunnskap, men også i et større samfunnsperspektiv. Dette arbeidet skal foregå i tett samarbeid med aktører i skolen, Universitetet i Oslo og samarbeidskommuner. Gjennom prosjektet vil vi samarbeide om å utvikle og prøve ut ulike digitale plattformer som kan være arenaer for læring gjennom dialog og samskaping. Prosjektet vil spesielt ha fokus på å:
- Undersøke eksisterende dialogiske undervisningspraksiser i skolen og bygge videre på disse i nye intervensjoner der (digital) dialogisk undervisning er utgangspunktet for arbeid med demokrati, medborgerskap og bærekraftig utvikling.
- Samskape og undersøke nye (digitale) samarbeidsformer mellom aktører i skolen og kommunen.
Metode
Prosjektet vil ta utgangspunkt i designbaserte intervensjoner som kan gjennomføres i samarbeid med kommuner, lærere og elever eller andre aktører som for eksempel frivillige organisasjoner. Dette vil også innebære deltakende design, case-studier (med observasjon) og intervjuer.
Podkast
I denne episoden av podkasten Universitetsplassen kan du lese og høre mer om prosjektet og om involvering av ungdom i lokalt klimaarbeid:
Samarbeid
Prosjektet er et samarbeid mellom Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo, Asker kommune, Lillestrøm kommune, Pådriv, Spire, Insam og Framtiden i våre hender.
Varighet
2022 - 2026