English version of this page

Demokrati og bærekraftig utvikling gjennom digitale dialoger

Utdanning er pekt på som en av de viktigste faktorene for et mer inkluderende, rettferdig og bærekraftig samfunn, og det er gjennom god utdanning vi kan sikre at det åpnes flere muligheter for at hver og en kan delta i å skape et mer bærekraftig samfunn.

To ungdommer med headset, bakfra, foran en skjerm

Foto: Alex Haney på Unsplash

Bakgrunn

I den nye læreplanen er demokrati og medborgerskap, sammen med bærekraftig utvikling og folkehelse og livsmestring, trukket inn som tverrfaglige overordnede temaer. Det betyr at skolen skal tilrettelegge for læring innenfor disse temaene i alle fag slik at elevene oppnår forståelse og kan se sammenhenger på tvers når det gjelder komplekse samfunnsutfordringer.

Samtidig ser vi at det er et ønske fra både ansatte og politikere i mange kommuner om å engasjere barn og unge i saker som angår dem, spesielt klimaarbeid, men at få kommuner kommer videre fra tradisjonell og lovpålagt medvirkning som for eksempel informasjonsmøter og høringer, til å få til samskaping med barn og unge. Det kan derfor være verdifullt å utforske nye former for læring og undervisning som både retter seg mot de tverrfaglige målene i skolen, og som i tillegg kan bidra til medvirkning og samskaping mellom barn og unge og aktører i kommunen.

Om prosjektet

Målet med prosjektet er å skape nye arenaer for å engasjere barn og unge i autentiske problemer som gjelder omstilling til lavutslippssamfunnet for å bygge ny kunnskap sammen som bidrar til fremskritt i klasseromsfellesskapets kunnskap, men også i et større samfunnsperspektiv. Dette arbeidet skal foregå i tett samarbeid med aktører i skolen, Universitetet i Oslo og samarbeidskommuner. Gjennom prosjektet vil vi samarbeide om å utvikle og prøve ut ulike digitale plattformer som kan være arenaer for læring gjennom dialog og samskaping. Prosjektet vil spesielt ha fokus på å:

  • Undersøke eksisterende dialogiske undervisningspraksiser i skolen og bygge videre på disse i nye intervensjoner der (digital) dialogisk undervisning er utgangspunktet for arbeid med demokrati, medborgerskap og bærekraftig utvikling.
  • Samskape og undersøke nye (digitale) samarbeidsformer mellom aktører i skolen og kommunen.

Metode 

Prosjektet vil ta utgangspunkt i designbaserte intervensjoner som kan gjennomføres i samarbeid med kommuner, lærere og elever eller andre aktører som for eksempel frivillige organisasjoner. Dette vil også innebære deltakende design, case-studier (med observasjon) og intervjuer.

Podkast

I denne episoden av podkasten Universitetsplassen kan du lese og høre mer om prosjektet og om involvering av ungdom i lokalt klimaarbeid:

Samarbeid

Prosjektet er et samarbeid mellom Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo, Asker kommune, Lillestrøm kommune, Pådriv, Spire, Insam og Framtiden i våre hender.

Varighet

2022 - 2026

 

 

Publisert 22. jan. 2023 11:01 - Sist endret 12. juni 2024 17:25