Bakgrunn
I Læreplanen for Kunnskapsløftet (LK20) defineres bærekraftig utvikling som et overordnet tverrfaglig tema, en del av grunnopplæringens verdier og prinsipper. Elever skal tilegne seg kunnskap og handlingskompetanse, samt utvikle ferdigheter som problemløsning, kritisk tenkning og samarbeid.
Flere faktorer har innvirkning på hvordan undervisning om bærekraftig utvikling foregår i den enkelt skole og kommune, slik som lokale mål og policy, skolers organisering, læreres kompetanse og økonomiske midler. Samtidig er stadig flere aktører med ulik kompetanse om bærekraft kommet til de senere årene. Noen av dem er aktive bidragsytere rettet inn mot skolen. Slike samarbeid og strukturer inn mot og på tvers av skoler kan være verdifulle for læreres undervisning.
Om prosjektet
I dette ph.d.-prosjektet følges arbeidet i en kommune over tid. Prosjektets formål er å undersøke muligheter og utfordringer knyttet til utvikling av læreres undervisning om bærekraftig utvikling. Det skal bidra med kunnskap om faktorer som har innvirkning på undervisning om bærekraftig utvikling på flere nivåer, og det vil kunne belyse strukturer innad i kommunen som støtter opp om dette arbeidet.
Gjennom prosjektet vil interne og eksterne aktører i Asker kommune kartlegges, gjennom deltakelse på møter ved ulike skoler i kommunen. Videre i prosjektet rekrutteres et utvalg av lærere for intervjuer om deres erfaringer om deltakelse i nettverk som omhandler undervisning om bærekraftig utvikling. Prosjektet gjennomføres ved feltobservasjoner, intervjuer, samtaler og dokumentanalyse.
Doktorgradsprosjektet ledes av Neha Singh Gabrielsen. Veiledere er Ingvill Rasmussen og Ole Smørdal ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo.
Varighet
2022-2026